Wspieramy rozwój transportu zasilanego energią elektryczną: samochody elektryczne tzw. EV (electric vehicle), łodzie elektryczne oraz wszystkie mniejsze pojazdy i urządzenia, które służą do przemieszczania się i transportu.
Pojazdy elektryczne bardzo dobrze wspierają systemy fotowoltaiczne, dzięki którym eksploatacja staje się tańsza.
Projektujemy, budujemy i instalujemy:
Jesteśmy Autoryzowanym Partnerem fińskiego producenta stacji ładowania pojazdów ENSTO.
Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych EV (electric vehicle) powoduje, że wielu użytkowników poszukuje rozwązań jak naładować samochód elektryczny, czy hybrydowy. Brak sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych obniża też mobilność takich pojazdów i zawęża ich użytkowanie głównie do obszarów miejskich oraz wszędzie tam, gdzie dostępne są punkty ładowania.
Samochody elektryczne w codziennym użytkowaniu nie ustępują cechami użytkowymi i na pewno będą zastępować dotychczasowe rozwiązania oparte na silnikach spalinowych.
Samochody elektryczne są obecnie najbardziej rozwijaną gałęzią przemysłu motoryzacyjnego, a postęp technologii pozyskiwania i magazynowania energii powodują, że każdy kolejny model samochodu elektrycznego, czy hybrydowego posada lepsze parametry użytkowe i większy zasięg operacyjny.
Każdy pojazd elektryczny oraz wiele hybryd posiada wbudowaną pokładową ładowarkę. To od jej parametrów zależy jak szybko naładujemy pojazd.
Pierwszym sposobem jest ładowanie prądem zmiennym AC.
W przypadku ładowania z wykorzystaniem AC najczęściej spotykane w pojazdach są ładowarki o mocy 3,6kW np. Nissan Leaf do 2105, "trojaczki" iMiev/iOn/C-Zero, Saxo, Berlingo, Smart Electric.
Nowsze konstrukcje samochodów elektrycznych np. Nissan Leaf 2016, Ford Focus, czy też BMW i3 posiadają już wbudowywane ładowarki o większych mocach 6kW.
W przypadku np. Tesli, czy Renault ZOE z siecii trójfazowej AC możemy pobrac nawet do 44kW/3x63A.
Patrząc od strony samochodu elektrycznego gniazda ładowania prądem zmiennnym posiadają trzy standardy wtyków wbudowanych w pojazdach: Type1 system Yazaki i Type2 system Mennekes, czy Type3. Niestety nie jest wprowadzony jeden obowiązujący standard, co powoduje, że każdy użytkownik samochodu elektrycznego musi być wyposażony w odpowiednie kable połączeniowe.
Od strony instalacji elektrycznej ładowanie prądem zmiennym AC umożliwia:
Drugim sposobem jest wykorzystanie stacji/terminala szybkiego ładowania prądem stałym DC.
Jest to obecnie najszybszy sposób ładowania pojazdu elektrycznego - moce takich stacji dochodzą do 150kW.
Właściciel pojazdu elektrycznego nie musi posiadać dodatkowych kabli, gdyż każda stacja ładowania jest w nie wyposażona. Wybierając stację należy się zorientować, czy posiada ona odpowiednią wtyczkę ładowania do naszego samochodu elektrycznego.
W tym przypadku samochód elektryczny ładuje się przy pomocy wbudowanego w pojazd gniazda jednego z typów: CHAdeMO lub CCS/Combo.
Czas ładowania spada do kilkunastu minut i nie jest ściśle zależny od ładowarki wbudowanej w danym modelu samochodu.
Już na etapie kupna samochodu elektrycznego użytkownik powinien wybrać sposób w jaki będzie ładował swój pojazd elektryczny. Wybór sposobu ładowania sprowadza się do trzech możliwości:
1.Instalacja domowa
Ładowanie prądem zmiennym AC z wykorzystaniem:
standardowego gniazda 230V 1-faza – moc maksymalna ładowarki 3,6kW;
gniazda 400V 2/3-fazy – moc maksymalna do 44kW;
domowego terminala ładowania pojazdów elektrycznych.
Ładowanie samochodu elektrycznego z instalacji domowej musi byc poprzedzone inwentaryzacją instalacji elektrycznej i odpowiednimi pomiarami. Instalacja musi wytrzymać długotrwała pracę z zakładanymi prądami ładowania, a zabezpieczenia muszą byc odpowiednio dobrane i posiadać odpowiednią charakterystykę.
Tylko odpowiednio dobrana instalacja zapewni bezproblemowe użytkowanie i nie będzie przyczyna porażeń, czy też pożarów.
2. Instalacja przemysłowa/biurowa
Instalacja taka opiera się na terminalu ładowania samochodu elektrycznego prądem zmiennym AC, którego moce mogą dochodzić do 44kW.
Są to najczęściej stacje ładowania zlokalizowane w biurach, parkingach, centrach handlowych, miejscach użyteczności publicznej, przystaniach jachtowych, muzeach itp., gdzie nie jest wymagany bardzo krótki czas ładowania. Stacje takie ładują pojazdu zwykle do kilku godzin.
Stacja dysponująca przyłączem 22kW – ładuje np. Nissana Leafa ok. 1.5h
Stacje te są przystosowane do komercyjnej cyklicznej pracy, posiadają system nadzoru i system identyfikacji użytkownika. W tym przypadku nikt nie jest w stanie wykorzystać energię dostarczaną przez system ładowania bez uprzedniej autoryzacji kartą RFID, czy tez telefonem komórkowym.
Stacje te nie zawsze są wyposażone w kable podłączeniowe Type1 lub Type2 i użytkownik powinien dysponować własnymi. Często takie stacje są wyposażane w zwykłe gniazdo AC 230V co umożliwia wykorzystanie standardowego kabla 1-fazowego.
Masz pytania skontaktuj się z 4OZE - doradzimy, zaprojektujemy i zainstalujemy.
3. Instalacja szybkiego ładowania
Instalacja zbudowana z terminala ładowania wykorzystującego ładowanie prądem stałym DC.
Terminale ładowania DC są przeznaczone do bardzo szybkiego ładowania samochodu elektrycznego, zwykle jest to 15-30min. Stanowią one rodzaj "stacji benzynowej" dla posiadacza samochodu elektrycznego, który zatrzymuje się na chwilę, ładuje i kontynuuje dalsza podróż.
Instaluje się je na autostradach, przy głównych szlakach komunikacyjnych, czy nawet stacjach benzynowych, tak aby zwiększać zasięgi operacyjne klientom dysponującym samochodami elektrycznymi.
Stacje wyposażone są zwykle w dwa standardy CHAdeMO lub CCS/Combo.
Posiadają system nadzoru i system identyfikacji użytkownika. W wielu przypadkach możliwe jest sprawdzenie zajętości terminala przez sieć lub odpowiednia aplikację.
Masz pytania skontaktuj się z 4OZE - doradzimy, zaprojektujemy i zainstalujemy.
Do Państwa decyzji pozostawiamy wybór, który sposób ładowania będzie najlepszy dla przewidywanych potrzeb.
4OZE Sp. z o.o., będąc Autoryzowanym Partnerem ENSTO, projektuje i wykorzystuje terminale ładowania pojazdów właśnie tej firmy.
ENSTO to jeden z największych fińskich producentów urządzeń i aparatury elektrycznej z ponad 40 letnim doświadczeniem.
W branży ładowania samochodów elektrycznych Ensto jest aktywne od 2009 roku i może poszczycić się doświadczeniem zdobytym na kilku tysiącach stacji ładowania zainstalowanych w ponad 20 krajach.
Wykorzystując swój potencjał ENSTO zaoferował na rynku całą gamę produktów do ładowania samochodów elektrycznych.
Domowy punkt ładowania pojazdów elektrycznych ENSTO CHAGO eFill
Kompaktowy punkt ładowania pojazdów elektrycznych Ensto WallBox
Szybkie ładowanie aut elektrycznych prądem zmiennym ENSTO CHAGO PRO
Seria stacji ładowania CHAGO PRO
Stacja szybkiego ładowania prądem stałym DC - ENSTO CHAGO POWER
Stacja szybkiego ładowania DC - ENSTO CHAGO POWER
Wybór rozwiązania i dostosowanie go do Państwa potrzeb pozostawcie nam, a nowi klienci i radość z jazdy samochodem elektrycznym będzie po Waszej stronie.
Wszystkie produkty są na bieżąco dostępne, a doradztwo, projekt i instalacje wykona firma 4OZE z Pruszcza Gdańskiego.